‘DE EARRING & IK’
Op 1 januari, NPO2, om 20.30u.
In De Earring & ik brengen fans een muzikale ode aan de afscheid nemende oude rockers en vertellen over hun persoonlijke connectie met de band. Bijna duizend (muzikale) fans van Golden Earring speelden eendrachtig ‘Twilight Zone’, ‘Radar Love’, ‘Back Home’ en ‘Buddy Joe’. En het klonk imponerend, in die grote zaal. Documentairemaker Joris Postema nam dit concert als uitgangspunt en liet een aantal fans aan het woord over hun persoonlijke connectie met de band. Dit leidde tot een mooie, bij vlagen ontroerende docu waarin fans openhartig vertellen over aangrijpende gebeurtenissen in hun leven waarbij de muziek van hun geliefde band als (een soort van) soundtrack fungeerde.
Productie: DOXYFIXY, regie Joris Postema. 55. minuten.
‘FOREVER STRONG’
Een documentaire over het bewogen leven van Xaviera Hollander en de erfenis die zij achterlaat.
Productie Witfilm voor BNNVARA. Uitzending 2025.
55 minuten. Regie Barbara Makkinga.
‘VOGELS KUN JE NIET MELKEN’
Boer Bote de Boer uit Tjerkwerd Súdwest-Fryslân kijkt reikhalzend uit naar de komst van de grutto. In heel Friesland laat deze weidevogel zich nauwelijks nog zien, maar bij hem blijft hij komen, in groten getale zelfs. Ook dit jaar is alles gereed voor zijn komst. Het grondwater staat hoog, de plasdrassen zijn aangelegd. En het ouderwetse weidegras zit bomvol kruiden en insecten, precies zoals de grutto’s het graag hebben.
Astrid, Bote’s vrouw, gunt haar man zijn vogels. Als ze met zijn tweeën waren, mocht hij van haar zijn gang gaan. Maar ze zijn niet met zijn tweeën, ze hebben vijf kinderen. De oudste zonen willen de boerderij graag in de toekomst overnemen. Maar dan moet er nog wel steeds een boerderij om over te nemen zijn.
Op gruttosafari door Súdwest-Fryslân: een openhartig en intiem inkijkje in het leven van boer Bote uit Tjerkwerd | ★★★★☆
Productie: Witfilm, regie Barbara Makkinga. 96′ minuten, uitbreng begin 2024.
De documentaire heeft inmiddels 10.000 bezoekers getrokken.
‘VERGEEF ONS ONZE SCHULDEN’
Wat moet er gebeuren voordat de mens de verantwoordelijkheid bij zichzelf zoekt, in plaats van bij een hogere macht?
Logline
Een verhaal over een groep mensen uit de Bosnische stad Mostar, die na een verschrikkelijke oorlog en een destructieve gokverslaving zo diep in de put zijn geraakt, dat ze ondanks al hun onderlinge verschillen weer opnieuw naar elkaar leren luisteren en echte aandacht hebben voor elkaar. Daardoor zou het zomaar kunnen dat juist deze maatschappelijke verschoppelingen, in een stad waar de bevolking een tot op het bot verscheurd en uitzichtloos bestaan leidt, een sprankje hoop hebben gevonden als uitzicht op een beter bestaan.
Productie: Doxy, regie Sergej Kreso, 50′ minuten, uitzending 2025.
IDFA 2022: ‘A WAY TO B’
Lichamelijk (en enkele verstandelijk) gehandicapten maken deel uit van het Catalaanse ‘integrated dance’-gezelschap La Troca. Zij verbinden hun individuele verhalen en gevecht met het lot in choreografieën en performances. Een ‘dansdocumentaire‘ over het wonder van de mens.
Physically (and some mentally) disabled people are part of the Catalan integrated- dance company La Troca. They connect their individual stories and combat their destiny in choreographies and performances. A ‘dance documentary’ about the miracle of humans.
regie Clara Van Gool & Jos de Putter. EOdocs. Productie: Doxy Film. 92 minuten. Premiere IDFA 2022.
UNITED WE STAND
Dat kunst en politiek geen gescheiden werelden zijn, werd duidelijk toen Poetin aankondigde de soevereine staat Oekraïne van de kaart te willen vegen en ook het bestaan van een eigen Oekraïense cultuur ontkende. Oekraïners moeten (weer) Russisch spreken en onderdeel worden van de Russische cultuur, met inzet van grof geweld.
Maya Fridman, de Russische celliste die in Amsterdam woont, heeft zich vanaf 24 februari jl. vrijwel non-stop ingezet voor de ondersteuning van het Oekraïense volk. Met Oekraïense én Russische musici, onder wie de Russische meesterpianist Evgeny Kissin, percussionist Konstantyn Napolov en de wereldberoemde Letse cellist Mischa Maisky, verzorgde Fridman intussen een hele reeks benefietconcerten.
Documentaire-regisseur David van Tijn volgt Maja Fridman en haar musici vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne. Van Tijn filmde de voorbereidingen, de repetities en de concerten, en interviewde een aantal van de musici. “Deze oorlog is in de eerste plaats gericht tegen onze cultuur, onze geschiedenis, onze identiteit, ons bestaansrecht’, zegt Konstantyn Napolov. “Poetin wil het Oekraïense volk uit de geschiedenis wissen.”
regie David van Tijn, 70 minuten, bioscooprelease 8 december.
GEVANGEN IN EEN TEKENING
Politiek cartoonist Ruben Oppenheimer heeft met zijn harde tekeningen al tegen vele zere benen geschopt. De vrijheid van meningsuiting gaat hem boven alles. Ook de terreuraanslag op Charlie Hebdo heeft hem geen toontje lager laten zingen, eerder het omgekeerde. Beknotting van de vrijheid maakt hem woest. Hij slaat met zijn tekeningen terug, maar ook zoals in de film te zien is in de rechtszaal tegen mensen die hem met de dood bedreigen. In debat gaat hij ook met Abdelkader Benali over zijn uitspraken en de 4 mei rel. Maar hij vraagt zich ook wel of hij kan blijven tekenen voor de vrijheid van meningsuiting, ook als dat ten koste gaat van zijn persoonlijke vrijheid.</p>
2DOC, Uur van de wolf, regie Carin Goeijers. Productie: Interakt. Uitzending begin 2023.
Tegenwind – Het Verdriet van de Veenkoloniën
laat zien hoe een wereldwijde energietransitie uitpakt in een lokale gemeenschap. De komst van een mega-windturbinepark in Groningen en Drenthe speelt mensen uit elkaar, waar ze eerder in harmonie samenleefden. De turbines, meer dan tweehonderd meter hoog, veroorzaken een tragedie. Wat wordt gewonnen en wat gaat verloren als het oude land zijn gezicht verliest en de bevolking zich verraden voelt? Tegenwind volgt een strijd die ludiek begint, maar grimmig en hard eindigt in ondergronds verzet. Twee woordvoerders worden opgepakt. Eén van hen zit maanden vast in voorarrest. Het laat diepe sporen na in de gemeenschap: hoe burgers hun vertrouwen verliezen in de overheid en naar ‘de buitenkanten van het denken’ worden gedreven als ze zich niet gehoord en gezien voelen.
Productie: HUMAN, regie Kees Vlaanderen, 55 minuten.
Water: levensbehoefte nummer één, maar ook al eeuwenlang onze grootste vijand. Het staat te hoog of te laag. Het ene moment hebben we teveel, maar een andere keer te weinig. In de vierdelige documentaireserie ‘Waterman’ onderzoekt presentator Menno Bentveld onze wonderlijke verhouding tot water. Hij volgt de loop van het water in Nederland en belandt in een wereld van botsende belangen en tegenstrijdige inzichten. Menno spreekt onderweg met mensen die op een bijzondere manier van water afhankelijk zijn. Boeren, natuurbeheerders, schippers, boswachters, campinghouders, vissers, overheden, waterschappen, bierbrouwers, drinkwaterbedrijven, de industrie en de consument. Dit persoonlijke vierluik van Menno Bentveld en regisseur Geertjan Lassche neemt de kijker mee in een wereld vol uitersten, die ieders blik op het water voorgoed zal veranderen. ‘Waterman’ is vanaf 11 april vier weken lang op zondag om 20.25 uur te zien bij BNNVARA op NPO 2.
Menno: ‘Wat voor de één te droog of te zout is, is voor de ander te nat of te zoet. In ‘Waterman’ ontdekken we dat het eeuwenoude motto van pompen of verzuipen al lang niet meer opgaat voor de Nederlandse delta. Het water vasthouden is inmiddels noodzakelijk, maar erg ingewikkeld. Nederland-Waterland blijkt een complexe wereld van schipperen, waarbij iedereen zijn eigen belang vooropstelt. Ieder vecht om dezelfde druppel.’
HET LEVEN GAAT NIET ALTIJD OVER TULPEN
Dit is het portret van een West-Friese familie die een tulpenbedrijf runt: de familie Schouten in Andijk. Het is een succesvolle onderneming. Het gezin, bestaand uit vader, moeder, twee zonen en twee dochters, barst van de plannen en ambities. Dat werpt zijn vruchten af. Ook op het gebied van sport: de jongste dochter Irene en de oudste zoon Simon gelden als grote schaatstalenten. Irene heeft op de Olympische Spelen al een medaille binnengesleept, en van Simon wordt verwacht dat hij de Elfstedentocht zal winnen. Mits die ooit nog gehouden wordt natuurlijk.
Dus het gaat in dit gezin zeker niet alleen maar over tulpen. Wel over hard werken. En over hard trainen. En over moeder. Het gaat heel veel over moeder. Anderhalf jaar geleden kreeg zij een hersenbloeding. De dokters gaven geen cent voor haar herstel.
Maar de Schoutens zouden de Schoutens niet zijn als ze het hierbij lieten zitten. Met zijn allen zorgen ze voor de vrouw die ooit voor hun allemaal zorgde. Elke vorm van vooruitgang wordt gevierd als een overwinning. Het leven gaat niet altijd over tulpen gaat over mantelzorg, ondernemerschap en schaatsen. En over tulpen natuurlijk. Nederlandser kan bijna niet.
Een film van Barbara Makkinga. Teledoc 90′ min.
Productie: De Familie Film en TV, in coproductie met IKONdocs.
SIDIK EN DE PANTER
Ochtend, berglandschap mistflarden. Een man loopt door de bergen. Hij onderzoekt minutieus de sporen van dieren, hij kijkt naar de bloemen, naar de grond, ruikt aan het water uit de rivier en voelt de bomen. Sidik’s tuurt door zijn verrekijker en ziet een berggeit die bevalt van een kalfje. Hij gaat zitten, haalt een notitieblok uit zijn zak en begint te schrijven. En nu wachten op de panter…
een film van Reber Dosky. productie: Jos de Putter / Dieptescherpte voor HUMAN. 82 min.,
uitbreng / uitzending najaar 2019.
DE JONGENS VAN DE BOUW
Na een economische crisis met ontslagen en faillissementen gaat de bouwsector weer als een raket.
Politici, projectontwikkelaars, bouwbestuurders heffen dagelijks het glas op ambitieuze nieuwe projecten.
Zoals in ‘booming city’ Rotterdam waar hoge woontorens uit de grond worden gestampt,
door bouwgigant Heijmans bijvoorbeeld, aan de Bananenstraat, in de wijk Katendrecht.
Maar wie zijn de mannen die het ‘echte’ werk doen?
Filmmaker Geertjan Lassche volgt de bouw van een woontoren aan de Bananenstraat,
vanaf de eerste paal in de grond tot de oplevering aan 350 huurders.
88 min., BNNVARA, uitbreng / uitzending najaar 2019.
THE BEAST IN THE JUNGLE verbeeldt, even fysiek als poëtisch en zich uitstrekkend van de 19e eeuw tot nu, het raadselachtige en epische liefdesverhaal van John Marcher en May Bartram.
Hun onconventionele liefdesverhaal is een duet over een man die wordt geobsedeerd door een voorgevoel dat hem iets groots, misschien zelfs verpletterends zal overkomen en een vrouw die besluit met hem daarop te wachten.
Naar de novelle van Henry James.
regie: Clara van Gool
Productie: Keyfilm / Amour Fou Luxembourg.
Melkveehouder Johan voert dagelijks een gevecht om zijn boerenbedrijf overeind te houden. De melkrobots functioneren niet goed en kwalijke ‘energetische krachten’ lijken over het erf te heersen. Zoals zovelen in onze samenleving zoekt Johan daarom zijn heil bij alternatieven, de new-age wereld: de man met de wichelroede en ‘de energie manager’ die nog wél oog heeft voor de concrete problemen waar hij op zijn erf mee worstelt.
Teledoc 90 min.
Produktie: Keydocs; IKON & NCRV (CoBO, Filmfonds, NPO).
Regie: Vuk Janic. Premiere op het NFF 2017, TV-uitzending 4 juni NPO2, 20.25u.
ONZE MANIER VAN LEVEN
Premiere en uitzending in het najaar van 2017.
Documentaire over twee dissidente, uit hun partij gezette Kamerleden Tunuhan Kuzu en Selcuk Öztürk. Zij proberen een tolerante beweging op te richten, gericht op bevolkingsgroepen die zich cultureel uitgesloten voelen, om zo bij de verkiezingen op eigen kracht herkozen te worden.
Premiere / uitzending najaar 2017.
Een productie van Conijn Films / IKON. Regie: Jack Janssen. 90 min.
BURMA STORYBOOK
Wereldpremière IFFR, 2017. (co-montage)
Na jaren van isolatie is poëzie is nog steeds immens populair in Birma/Myanmar. Dichtkunst was voor de Birmezen een steun om de zware jaren van militaire dictatuur te overleven. Met de recente opkomst van het internet kent het land zelfs meer online dichters dan bloggers.
Burma Storybook is een adembenemende reis door een wonderlijk land waar de tijd heeft stilgestaan.
Nederland/Noorwegen, 2017, 81 minuten
Regie Petr Lom
Editing Petr Lom, Dorith Vinken, Stefan Kamp
Coproducent IKONdocs, JAB Films Norway
Producent Corinne van Egeraat, ZINdoc
DEMARRAGE
Een fietsvriendengroep, 8 mannen in de leeftijd van 65 tot 80, en hun strijd tegen het naderende einde van hun leven. Hun maatschappelijke rol mag dan uitgespeeld zijn, dat betekent niet dat het ‘grote niets doen’ is ingetreden in hun leven. De ‘lycramannen’ proberen vast te houden aan een leven dat bijna voorbij is. Met jeugdig elan springen zij wekelijks meerdere keren op de fiets en maken lange tochten, terwijl de ouderdomssignalen zich steeds duidelijker laten zien.
Demarrage is een ‘coming of the –last- age’-film.
Productie KVFilms, in coproductie met OMROEP BRABANT en KRO-NCRV
Regie: Arno Kranenborg, 58 minuten.
PRIX EUROPE
” Het uiterste middel – vreemdelingen in detentie” is genomineerd voor de PRIX EUROPA 2016, in de categorie TV IRIS
Regie Kees Vlaanderen, productie Selfmade Films voor HUMAN.
HET LAATSTE JAAR VAN FC TWENTE
De VARA-documentaire ‘Het Laatste Jaar van FC Twente’ verbeeldt het grootste drama van voetbalseizoen 2015-2016. Door de ogen van de supporter wordt de kijker deelgenoot van hoe het voelt voor de Tukkers dat hun FC Twente de paria van het land wordt. Bekende fan Erik Dijkstra (Bureau Sport, DWDD) is hoofdpersonage in deze film die de kijker als een rollercoaster zal ervaren.
Produktie: BNN/VARA.
Regie: Geertjan Lassche.
Premiere 6 september, uitzending 13 september 2016.
90 min.
HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS
Melkveehouder Johan voert dagelijks een gevecht om zijn boerenbedrijf overeind te houden. De melkrobots functioneren niet goed en kwalijke ‘energetische krachten’ lijken over het erf te heersen. Zoals zovelen in onze samenleving zoekt Johan daarom zijn heil bij alternatieven, de new-age wereld: de man met de wichelroede en ‘de energie manager’ die nog wél oog heeft voor de concrete problemen waar hij op zijn erf mee worstelt.
Teledoc 90 min.
Produktie: Keydocs; IKON & NCRV (CoBO, Filmfonds, NPO).
Regie: Vuk Janic.
INSIDE THE CHINESE CLOSET
Met de documentaire Inside the Chinese Closet vertelt de jonge Italiaanse regisseuse Sophia Luvara het gecompliceerde verhaal van Andy en Cherry die op zoek zijn naar liefde en geluk in het levendige Shanghai. Beiden zijn ze homoseksueel, maar hun families eisen van hen een (heteroseksueel) huwelijk én een kind. Single en kinderloos blijven zou namelijk een onacceptabel gezichtsverlies betekenen voor hun families.
Productie Witfilm voor de NTR | 80 min., regie Sophia Luvara.
VREEMDELINGENBEWARING
Voor de documentaire ‘Vreemdelingenbewaring’ (werktitel) filmt regisseur Kees Vlaanderen een aantal maanden in het detentiecentrum Rotterdam waar vreemdelingen op het punt staan om onder dwang het land te worden uitgezet. Vreemdelingendetentie was in Nederland tot nu toe een no-go area voor filmers, maar Kees Vlaanderen kreeg toestemming om maandenlang aanwezig te zijn. Het resultaat is een soms hard en rauw beeld van het dagelijks leven in het detentiecentrum van zowel ingeslotenen als toezichthouders.
Productie Selfmade Films in coproductie met de Human. 55′ MIN., uitzending november 2015.
ACCESS TO AFRICA
Het internet is de elektriciteit van de 21ste eeuw en de drang van de technologie-giganten om alles en iedereen aan te sluiten is letterlijk grenzeloos. Not even the sky is the limit. Zo wil Google met luchtballonnen 10 km boven het aardoppervlak een schil om de planeet vormen, die uiteindelijk de hele wereld naadloos, breedband internet brengt. Afrika is nu nog het continent met de meeste “white spots” (plekken zonder internet of mobiele telefoon aansluiting), maar daarom ook de grootste belofte. Hoe wordt het Afrikaanse continent veroverd door Google en Facebook?
Uitzending 19 april, VPRO Tegenlicht.
Regie: Bregtje van der Haak.
HEMELBESTORMERS / IDFA 2014
“Iedereen wil naar de hemel, maar niemand wil dood”
April 2014 vertrekt een Nederlandse expeditie naar de Himalaya om de Cho Oyu, de op 5 na hoogste berg ter wereld, te beklimmen. Bij eerdere expedities naar deze berg (2009 en 2011) vonden twee Nederlanders de dood. De Cho Oyu ligt naast de Mount Everest waar afgelopen voorjaar nog 14 sherpa’s (berggidsen) zijn verongelukt.
Onderzoeksjournalist en documentairemaker Geertjan Lassche volgt de Nederlandse expeditie op de voet, ging mee omhoog en vroeg zich af wat de ‘hemelbestormers’ ten diepste drijft.
release november 2014 tijdens IDFA, Nederlandse competitie. (nominatie Best Dutch Documentary)
uitzending 26 december 2014, VRT in de loop van 2015.
lengte 112 minuten, TV 90′.
productie EO / NPO / 3Doc