Afbeelding
Afbeelding

HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS | TV-uitzending

Melkveehouder Johan voert dagelijks een gevecht om zijn boerenbedrijf overeind te houden. De melkrobots functioneren niet goed en kwalijke ‘energetische krachten’ lijken over het erf te heersen. Zoals zovelen in onze samenleving zoekt Johan daarom zijn heil bij alternatieven, de new-age wereld: de man met de wichelroede en ‘de energie manager’ die nog wél oog heeft voor de concrete problemen waar hij op zijn erf mee worstelt.
Teledoc 90 min.
Produktie: Keydocs; IKON & NCRV (CoBO, Filmfonds, NPO).
Regie: Vuk Janic.

Premiere op het NFF 2017, TV-uitzending 4 juni NPO2, 20.25u.

DEMARRAGE

demarrage kopie

Een fietsvriendengroep, 8 mannen in de leeftijd van 65 tot 80, en hun strijd tegen het naderende einde van hun leven. Hun maatschappelijke rol mag dan uitgespeeld zijn, dat betekent niet dat het ‘grote niets doen’ is ingetreden in hun leven. De ‘lycramannen’ proberen vast te houden aan een leven dat bijna voorbij is. Met jeugdig elan springen zij wekelijks meerdere keren op de fiets en maken lange tochten, terwijl de ouderdomssignalen zich steeds duidelijker laten zien.
Demarrage is een ‘coming of the –last- age’-film.
Geproduceerd door KVFilms, in coproductie met OMROEP BRABANT en KRO-NCRV,
met steun van het MEDIAFONDS.
Regie: Arno Kranenborg, 58 minuten.
TV-uitzending 27 juni, NPO2, 22.55u.

HET LAATSTE JAAR VAN FC TWENTE

Screen Shot 2016-07-09 at 16.36.09

De VARA-documentaire ‘Het Laatste Jaar van FC Twente’ verbeeldt het grootste drama van voetbalseizoen 2015-2016. Door de ogen van de supporter wordt de kijker deelgenoot van hoe het voelt voor de Tukkers dat hun FC Twente de paria van het land wordt. Bekende fan Erik Dijkstra (Bureau Sport, DWDD) is hoofdpersonage in deze film die de kijker als een rollercoaster zal ervaren.

Het ‘Laatste Jaar van FC Twente’ wordt vastgelegd, van begin tot einde seizoen, thuis en uit, op het veld en in de kleedkamer. Erik Dijkstra -als representant van de supporter op de tribune- wil vooral weten hoe het kan dat zijn club in 5 jaar tijd van de hemel in de hel is terecht gekomen.

BNN/VARA, regie Geertjan Lassche. 90 min., uitzending september 2016.

BERLINALE

Screen Shot 2016-01-21 at 21.43.36

‘Inside The Chinese closet’ beleeft zijn internationale premiere in Berlijn,
in de sectie Panorama Dokumente.

MICROKOSMOS WESTPOINT

westpoint1

In de documentaire verlaten we de flat nooit, de flat is onze stad. De maatschappij in ‘microcosmos-uitvoering’. De stad buiten wordt ons slechts in herinnering gebracht doordat we op verschillende momenten vanuit de toren en de veilige huiselijkheid de wereld beneden observeren.
De bewoners en hun verhalen rijgen zich in een compositie van het dagelijkse handelingen aaneen, terwijl we ons als kijker dwars door de flat bewegen. Gedurende een dag in het leven van de bewoners stijgen we gaandeweg van de begane grond op naar de hogere etages.

Produktie: ErnstMedia voor Omroep Brabant, regie Jenny van den Broeke. 24′ MIN.

INSIDE THE CHINESE CLOSET op IDFA 2015

Screen Shot 2016-01-15 at 16.53.47

Documentaire over het gecompliceerde verhaal van Andy en Cherry die op zoek zijn naar liefde en geluk in het levendige Shanghai. Beiden zijn ze homoseksueel, maar hun families eisen van hen een (heteroseksueel) huwelijk én een kind. Single en kinderloos blijven zou namelijk een onacceptabel gezichtsverlies betekenen voor hun families, vooral in de afgelegen plattelandsgebieden waar ze wonen.
Zullen Andy en Cherry hun geluk en seksuele oriëntatie ontkennen om aan de wensen van hun ouders te voldoen?

De verhalen van Andy en Cherry vormen een afspiegeling van de wettelijke en culturele vooruitgang die momenteel in China plaatsvindt tegen een achtergrond van een natie die in het reine probeert te komen met nieuwe morele waarden.

een produktie van Witfilm, regie Sophia Luvara.

HET UITERSTE MIDDEL

uite

Voor de documentaire ‘Het uiterste middel’ filmt regisseur Kees Vlaanderen een aantal maanden in het detentiecentrum Rotterdam waar vreemdelingen op het punt staan om onder dwang het land te worden uitgezet. Vreemdelingendetentie was in Nederland tot nu toe een no-go area voor filmers, maar Kees Vlaanderen kreeg toestemming om maandenlang aanwezig te zijn. Het resultaat is een soms hard en rauw beeld van het dagelijks leven in het detentiecentrum van zowel ingeslotenen als toezichthouders.

Een Selfmade Films productie in coproductie met de Human. 55′ MIN., uitzending november 2015.

ACCESS TO AFRICA

iHub-uit-Tegenlicht-Access-to-Africa

Het internet is de elektriciteit van de 21ste eeuw en de drang van de technologie-giganten om alles en iedereen aan te sluiten is letterlijk grenzeloos. Not even the sky is the limit. Zo wil Google met luchtballonnen 10 km boven het aardoppervlak een schil om de planeet vormen, die uiteindelijk de hele wereld naadloos, breedband internet brengt. Afrika is nu nog het continent met de meeste “white spots” (plekken zonder internet of mobiele telefoon aansluiting), maar daarom ook de grootste belofte. Hoe wordt het Afrikaanse continent veroverd door Google en Facebook? Hoe kijkt men daar op de grond tegenaan? Welke veranderingen brengt de aansluiting op digitale netwerken het continent? Wat staat er op het spel en zijn er alternatieven? En is het denkbaar dat in een toekomstige wereld, die volledig genetwerkt is, juist de luwte en de stilte schaars worden en dus waardevol?

uitzending 19 april, VPRO Tegenlicht.
Regie: Bregtje van der Haak.

THE LOST SOUND

DSCF0003_1 2

Dokumentaire over Edwin Beunk, verzamelaar en restaurateur van oude fortepiano’s.
regie: Patrick Drijver | 60 min.

‘HET IS UW LAND’ GENOMINEERD VOOR DE TEGEL 2014

de-tegel 2

In ‘Het is uw land’ volgt regisseur Kees Vlaanderen drie regievoerders van de Dienst Terugkeer en Vertrek: Gerr, Leny en Frits. Het is hun werk om uitgeprocedeerde vreemdelingen te helpen bij hun terugkeer naar land van herkomst. Het liefst zien ze de vreemdelingen zelfstandig vertrekken.

De gesprekken die de regievoerders voeren met de uitgeprocedeerde vreemdelingen die het land moeten verlaten, zijn voor het eerst opgenomen op camera. Daarmee heeft HUMAN de praktijk in beeld gebracht.

GAY WEDDING FAIR

IMG_8644-klein

Een documentaire over de strijd van een Chinese homoseksuele man om te voldoen aan de dwingende maatschappelijk moraal om te trouwen en kinderen krijgen. En over de creatieve oplossing die hij hiervoor vindt.
Andy is 23 en homoseksueel. Hij studeert in Shanghai en geniet daar ten volste van de sprankelende gay scene. Zijn ouders verwachten echter een kleinkind en Andy zal hoe dan ook aan die wens moeten voldoen. Net op het moment dat hij zich heeft neergelegd bij het feit dat hij een straight meisje zal moeten gaan vinden om mee te trouwen, hoort hij van de underground gay huwelijksmarkten, waar homoseksuele mannen kunnen speeddaten met lesbische vrouwen, om zo een goede match te vinden. Voor beide partijen een ideale oplossing: zo kunnen ze voldoen aan wat de maatschappij van hen verlangt terwijl ze hun eigen levensstijl kunnen voortzetten.
Andy komt uit een klein dorp op het Chinese platteland. Homoseksualiteit wordt daar gezien als een westerse ziekte. Thuis, in zijn dorp, speelt hij de rol van ideale zoon en doet hij zoveel mogelijk zijn best om het zijn ouders naar de zin te maken.
Zijn moeder zet hem echter enorm onder druk om te trouwen. Als hij in Shanghai is, belt ze iedere dag om te vragen of hij al een vriendin heeft en elke zaterdag stapt ze op een bus naar de dichtstbijzijnde stad (een rit van 5 uur heen en terug!) om de traditionele Chinese huwelijksmarkten af te struinen naar de perfecte vrouw voor haar zoon. Zij moet en zal een kleinkind krijgen. En vanwege de dertig jaar éénkindpolitiek, is Andy ook haar enige kans op dit felbegeerde kleinkind. Ook al hebben ze er nog nooit over gesproken, toch voelt of weet Andy’s moeder dat hij homoseksueel is. Ze is er echter van overtuigd dat de juiste schoondochter hem wel zal genezen en dat motiveert haar nog meer om allerlei huwelijksmarkten af te lopen.
In de film staan we dichtbij Andy’s zoektocht naar een geschikte echtgenote. We duiken het gay nachtleven van Shanghai in, gaan met hem naar zijn familie voor de feestdagen en we begeleiden hem naar de gay huwelijksmarkten. De grote finale is het huwelijk, dat volledig in Chinese traditionele stijl zal zijn.
Door Andy’s ogen maken we de grote veranderingen mee die China in rap tempo ondergaat en zien we de oude mores stukje bij beetje weggevaagd worden door de bijna extreme moderniteit van de steden als Shanghai.

Produktie: Witfilm voor NPS, 80 min., regie Sophia Luvara.

NOMINATIE IDFA 2014

Still_Killers_Slope_-_Hemelbestormers_13-1419244405 2

“Hemelbestormers” ( “Killer Slope”) is genomineerd voor de Best Dutch Documentary
Award op het IDFA 2014.

Uitzending Tweede Kerstdag op 3DOC.

IK VERWACHT ALLES

293519

Documentaire over en met theatermaker Adelheid Roosen. In haar nieuwste werk “De Wijksafari” staat de zogenaamde “ander” centraal. Via dit theaterstuk zal een beeld geschetst worden van de hedendaagse samenleving. In een tijd van verharding, polarisatie en ontevredenheid zoekt de film naar verzachting en relativering door in Roosens brein te kruipen.

Regie Gülsah Dogan voor Human, 55′ min., uitzending november 2013.

BREIN VAN DE BANKIER

125982

Vanavond bij VPRO Tegenlicht:

Het brein van de bankier

regie Jos de Putter.

Vijf jaar na het uitbreken van de crisis is de schade nog altijd niet te overzien. Op de kredietcrisis volgden economische recessie, de eurocrisis en tergende politieke besluiteloosheid. Inmiddels zijn er analyses, rapporten, boeken en films gemaakt over hoe het financiële systeem ons in de afgrond heeft gestort en we zijn vertrouwd geraakt met begrippen als rommelhypotheken, derivaten, en bonuscultuur.

Maar gek genoeg weten we heel weinig over de spelers in dat systeem -de bankiers, de traders, de bedenkers van giftige financiële producten, de Masters of the Universe: ze waren gezichtsbepalend tijdens de hoogtijdagen van de financiële boom, maar bleven grotendeels uit het zicht toen de klappen vielen. Wat weten we eigenlijk van deze nieuwe, zelfverklaarde elite.Journalist/publicist Joris Luyendijk vertrok een jaar geleden met die vragen in het achterhoofd naar de Londense City. Voor The Guardian begon hij een ‘bankiersblog’, waarin hij vanuit antropologische invalshoek een beeld opbouwt van de spelers in de financiële wereld.

FESTIVAL BY THE SEA / NCRV DOKUMENT

poster_ritthem 2

Maandag 15 september 20.30 uur NPO2 (NCRV Dokument)

Op 23 september 2011 ontploft er laat in de avond een caisson op een strand nabij Ritthem in de provincie Zeeland. De klap, die een kracht heeft van 1,6 op de schaal van Richter, is tot in de wijde omtrek te horen en te voelen. De autoriteiten denken aan terrorisme.

Een twintigjarige, thuiswonende jongen met een voorliefde voor  legerattributen wordt al snel door zijn omgeving als mogelijke dader aangewezen en samen met zijn ouders gearresteerd.  De ouders worden na een week weer vrijgelaten, de jongen zal zeven weken vastzitten. Uiteindelijk worden de echte daders opgespoord en wordt de familie officieel van elke blaam gezuiverd. Maar voor de familie is het kwaad al geschied: de gevolgen van de justitiële dwaling blijken voor hen levenslang.

De bommenlegger van Ritthem reconstrueert de Kafkaëske nachtmerrie waarin de familie Den Heijer terecht komt. Het laat zien hoe makkelijk mensen onterecht verdacht kunt worden en hoe groot de gevolgen zijn van een justitiële dwaling. Het verhaal van familie den Heijer staat niet op zich: Nederland staat in Europa in de top met het opsluiten van onschuldigen. De afgelopen 10 jaar heeft er een verdrievoudiging plaatsgevonden: ruim 30.000 mensen zaten voor korte of lange tijd onschuldig in de cel.

Regisseur Patrick Bisschops maakte een aangrijpende documentaire over aannames, misverstanden en het verdriet na een mysterieuze gebeurtenis in een klein dorp. Een verhaal dat de kijker meesleept in de surrealistische wereld van een justitiële dwaling; een wereld waar iedereen in terecht kan komen.

De bommenlegger van Ritthem is een productie van Cobos Films in samenwerking met de NCRV. De film is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het CoBO en gaat in première op zaterdag 13 september bij Film By The Sea in Vlissingen en is al eerder op diverse locaties in het land te zien.

2 September in ’t Hoogt in Utrecht om 19.30 uur met Q & A regisseur
8 september in de Rechtenfaculteit VU (Boelelaan 1077) om 15.30 uur met discussie na afloop. Voor deze vertoning is het goed om bij Jorien Klomp kaarten te reserveren:

Film by the Sea:
13/09 om 14.00 uur Zaal 2 CineCity
16/09 om 15.15 uur Zaal 2 CineCity
20/09 om 09.30 uur Zaal 3 CineCity

 

NEDERLANDS FILM FESTIVAL 2014

nff 2

Te zien op deze editie:

See No Evil
Poëtisch en schurend documentair essay waarin wordt teruggekeken op het leven van drie beroemde apen in ruste. Als filmster, modelleerling en medisch experiment stond hun leven in het teken van de menselijke nieuwsgierigheid, de wetenschap en onschuldig lijkend amusement. Decennialang spraken de vermogens van deze diersoort tot de verbeelding en probeerde men ze menselijke vaardigheden bij te brengen. Nu houden Cheetah, Kanzi en Knuckles de mens een wrange spiegel voor en toont zich de kloof tussen aap en mens op een ontluisterende manier groter dan gedacht.

Rembrandt 2 do 25 sep 13:15

Hoogt 1 vr 26 sep 14:00

Wolff City 3 za 27 sep 19:30

Blinde liefde (Blind Love)
Hoe vind je de liefde van je leven als je niet kunt zien? De documentairemaker kruipt in het hoofd van drie blinde tieners en laat de kijker ervaren hoe het is om jong, verliefd en blind te zijn. Welke factoren wakkeren verliefdheid aan als visuele prikkels geheel ontbreken? En hoe gaan Florian, Merel en Ilse om met de liefde en verliefd zijn? Door middel van animaties en braille nabootsend camerawerk geeft de film een bijzondere blik in de wereld waar de meeste mensen die kunnen zien totaal geen weet van hebben.

Louis Hartlooper Complex 3 za 27 sep 19:00

Wolff City 2 wo 01 okt 12:15

FC Rwanda
‘We zijn Rwandees,’ zeggen de voetballers Migi, Hubert en Ndoli, ‘geen Hutu of Tutsi’. Twintig jaar na de genocide in Rwanda speelt etniciteit officieel geen rol meer, maar de realiteit is weerbarstig, zoals blijkt uit verhalen van de spelers en journalist Daniel Sabiiti. Hoe echt is de verzoening? Legerclub APR FC bereidt zich voor op de wedstrijd van het jaar. Het stadion kolkt als APR het opneemt tegen aartsvijand en club van het volk Rayon Sports. Er staat duidelijk meer op het spel. Hoe sterk is het regime? Is er hoop op meer vrijheid?

Rembrandt 3 do 25 sep 16:30

Louis Hartlooper Complex 3 za 27 sep 13:30

HET LEVENSWERK VAN KALF JONATHAN 1127

kalf_jonathan 2

MAANDAG 29 SEPTEMBER, 20.30 UUR, NPO 2

Jonathan is een prachtig kalf, dicht op de huid gefilmd. Bij zijn geboorte weegt hij 70 kilo. Al snel gaat hij staan! Stap voor stap volgt de camera dit bijzondere dier, het gedrag, karakter en uiterlijk. Wat drinkt en eet hij? Hoe reageert Jonathan op zijn moeder en andere kalveren en koeien? Een mooi leven ontrolt zich, vol natuur en groene weiden. Jonathan wordt volwassen. Maar op een dag komt er een kok in de stal. Hij wil Jonathan kopen.

De slacht wordt close in beeld gebracht, evenals het uitbenen van de stukken vlees, om te laten zien waar de biefstuk, entrecote, runderlappen, lever, nieren en hart allemaal zitten. Jonathan is vlees geworden. Vervolgens wordt het vlees geleverd aan het restaurant waar de kok het vlees bereid voor de klant.

een film van Henk Dokter, 50′, bij de EO.

SEE NO EVIL

See_No_Evil_3 2

De documentaire See no Evil van Jos de Putter is een portret van drie bejaarde apen die hun oude dag slijten in verschillende tehuizen.

Zij hebben de mens gediend, in de entertainmentindustrie, het wetenschappelijk onderzoek en de technologische vooruitgang. Via hun levensverhalen gaat de film op zoek naar een epiloog: een laatste boodschap aan de mensheid. De film wordt geproduceerd door Dieptescherpte in coproductie met Cobra Film (BE) en gaat op het International Film Festival Rotterdam 2014 in première.

Bekroond als beste dokumentaire op het DOKfest in München:

“A haunting film with an intelligent, experimental structure in both sound and imagery. A brilliant piece of filmmaking that puts people in the background but speaks volumes about humankind. For the innovative use of non-fiction cinema, the jury awards the Viktor DOK.international to See No Evil by Jos de Putter.”